HR Holststraat 2 – 4103 VB – Culemborg – 0647588770

Incompany training: op locatie

Is jullie school al bezig met Bewegend Leren? Of staan jullie nog in de startblokken? Onze trainingsdag is een waardevolle aanvulling op het programma. De dag geeft op een duidelijke en praktische manier inzicht in de  ontwikkeling van een kind.

Veel kinderen zijn nog niet “schoolrijp”. Hun hersens zijn nog niet klaar voor de op school vereiste vaardigheden. Lesgeven is dan vaak “dweilen met de kraan open”. Frustrerend voor zowel leerkracht als leerling.

Je kunt de hersenontwikkeling stimuleren door gerichte beweging. Dat maakt naar school gaan weer leuk!

Observatie

Schoolrijpheid is vaak af te lezen aan de manier van bewegen, houding en gedrag. In deze training maken we inzichtelijk waarom een kind bijvoorbeeld:

  • (nog) niet stil kan zitten
  • (nog) niet netjes kan schrijven
  • (nog) moeite heeft met spellen
  • (nog) niet kan automatiseren
  • (nog) laag scoort op toetsen
  • (nog) niet goed in de groep ligt
  • (nog) niet goed zindelijk is

Reflexen: de Basis

Primaire reflexen zijn automatische bewegingspatronen die zorg dragen voor de rijping van het zenuwstelsel. Ze zorgen voor de ontwikkeling van motoriek, houding en gedrag. 

Als er reflexen actief blijven kan dat invloed hebben op allerlei hogere vaardigheden die nodig zijn in het dagelijks leven. Je zenuwstelsel is er dan nog niet aan toe om dat te kunnen. Je kunt dan denken aan ogenschijnlijk simpele dingen als zitten, staan, je evenwicht houden, concentratie. Maar ook knutselen, lezen, leren, schrijven, onthouden, plannen en gedrag. Dat kan erg lastig zijn. en slecht voor je zelfvertrouwen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze praktische dag gaan we veel vertellen maar ook veel bewegen!  Je leert hoe je de belangrijkste 10 reflexen kunt herkennen en/of testen. Daarnaast krijg je informatie over wat de gevolgen zijn als de reflex actief blijft en hoe je ze kunt behandelen met oefeningen uit vanuit het Brain Gym® programma.  

Je kunt hierbij kiezen uit 26 oefeningen. De bewegingen zijn leuk om te doen en makkelijk toe te passen, zowel thuis als op school. We gaan in de praktijk ervaren hoe deze bewegingen kunnen helpen! 

Deze dag zal de manier waarop je andere mensen bekijkt fundamenteel veranderen. Met name voor mensen in het onderwijs en in de zorgverlening zullen héél veel kwartjes vallen!

Ik geef deze dag samen met mijn collega Gaby de Rapper van Centrum Samen in Heerenveen. We werken beiden al sinds 2014 dagelijks met reflexintegratie.

Gaby heeft jarenlang in het onderwijs gewerkt en heeft veel ervaring met leer- en gedragsproblematiek. Daarnaast doet ze héél veel andere leuke dingen dus neem vooral een kijkje op de website van Centrum Samen. ↗

Monique heeft veel kennis op het gebied van bewegend leren, beelddenken, hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en orthomoleculaire geneeskunde.

Offerte

Wil je ons op locatie uitnodigen? Vraag dan een offerte aan! De prijs van onze InCompany trainingen wordt op maat samengesteld afhankelijk van het aantal deelnemer en de locatie.








Reflexen in het kort:

In onze basiscursus komen de 10 volgende reflexen aan bod:

ATNR

De Asymmetrische Tonische Nek Reflex is de belangrijkste met betrekking tot het leren. Als deze nog actief is kan hij bijvoorbeeld uitdagingen geven met bijvoorbeeld:

  • automatiseren
  • lezen
  • schrijven
  • lateralisatie
  • auditieve informatie opnemen (beter in beelddenken)
  • balvaardigheid
  • fietsen

Babinski Reflex

De Babinski is een voetreflex. Hij heeft te maken met stevig in je schoenen staan en overzicht hebben. Als deze nog actief is kunnen er uitdagingen zijn met:

  • lopen
  • sporten
  • evenwicht bewaren
  • het opmerken van details

Babkin Palmomental

De Babkin Palmomental Reflex is belangrijk voor de oog-hand coördinatie. Als deze nog actief is kunnen er uitdagingen zijn met:

  • fijne motoriek
  • knutselen
  • vaak de tong uit de mond
  • soms overgewicht

Fear Paralysis

De Fear Paralysis is verantwoordelijk voor de overlevingingstechniek van het bevriezen. Als deze nog actief is kunnen er uitdagingen zijn met:

  • angst
  • drempelvrees
  • motivatieproblemen
  • “onzichtbaar” zijn
  • gebrek aan respect
  • praten in de klas

Hands Grasp

De Hand Grijp Reflex heeft te maken met grip op het leven. Als deze nog actief is kunnen er uitdagingen zijn met:

  • pengreep, schrijven
  • praten, communicatie
  • weinig controle hebben

Hands Supporting

De Hands Supporting Reflex heeft te maken met grenzen stellen. Als deze nog actief is kunnen er uitdagingen zijn met:

  • persoonlijke ruimte
  • pesten 
  • gepest worden

Moro

De Moro reflex ontwikkelt de verbindingen tussen de cortex (denken) en het limbisch systeem (voelen). Bij veel hoogsensitieve mensen is deze actief. Er kunnen uitdagingen zijn met:

  • gevoel van veiligheid
  • enorme voelsprieten
  • filters die niet goed werken (alles horen, zien en voelen)
  • impulsiviteit
  • vechten/vluchten
  • driftbuien
  • brutaliteit

Spinal Galant

Een actieve Spinal Galant Reflex is goed herkenbaar. Deze kinderen hebben op school behoorlijk wat uitdagingen:

  • wiebelen en friemelen
  • lage concentratieboog
  • zit niet graag op een stoel
  • tactiel gevoelig (liefst joggingbroek; moeite met labels in kleding en draadjes in sokken)
  • lang bedplassen

STNR

De Symmetrische Tonische Nek Reflex is belangrijkst voor de visuele ontwikkeling en rompstabiliteit. Als deze nog actief is kan hij uitdagingen geven met bijvoorbeeld:

  • oogsamenwerking
  • convergentie/divergentie (dichtbij en ver kijken)
  • lezen
  • stilzitten (vaak liever staan of wippen of benen om stoelpoten)

TLR

De Tonische Labyrint Reflex is belangrijk voor de spierspanning. Als deze nog actief is kan hij uitdagingen geven met bijvoorbeeld:

  • slappe houding
  • evenwicht
  • ruimtelijke vormen zien en herkennen
  • rekenen